Når strømmen vender og solen står op, så finder man det fineste sølv…

Under et ferieophold i Fjellerup i uge 27-2013 kørte jeg en tur til Gjerrild Klint for at fiske.
Da jeg havde fået at vide fiskeriet efter havørrederne var bedst fra ca solnedgang til over midnat og igen når lyset brød frem til ca kl 6-7, besluttede jeg mig for aftenfiskeriet.

Jeg var der ca 22-22.30 og vejret var mildt, skyet og en let vind fra sydøst. Der var højvandet med gode bølger hvilket indikerede en god chance for godt fiskeri.

Mens jeg riggede til kom der et par andre lysfiskere der havde prøvet, men valgte at opgive da strømmen var mod nord og fyldte vandet med tang og anden løs vegetation som “klistrede” sig på agn og line.
Ikke den bedste melding at få, men nu var jeg jo derude og ville derfor prøve.
Efter problemfyldt fiskeri og indlagte kaffepauser blev konklusionen at det var på tide at give op – ærgerligt, men sådan er naturen jo ikke til at kontrollere.
Da jeg havde pakket grejet sammen fik jeg en kop kaffe og tjekkede farvandsudsigten der kunne afsløre at strømmen og vindretningen ville vende omkring kl 3.
Da klokken efterhånden var gået hen og blevet 1 blev jeg enig med mig selv om at sove de to timer i bilen og prøve igen ved 3-tiden.

Klokken 3 vækkede min alarm mig. Jeg fik en kop kaffe og riggede til i ro og mag, mens det langsomt blev lyst. Vinden var stadig let, dog drejet i vest og strømmen var vendt. Vandet var stadig uroligt med bølger og som følge deraf stadig gunstigt for godt fiskeri.

En lokal lystfisker kom til, og vi fik en lille sludder om spots osv og jeg fik et par gode tips om fiskeriet på stedet lige for tiden – nyttig info, som jeg var yderst taknemmelig for at få.

Ca 3.30 havde jeg snøren i vandet. Valget var faldet på spinnestangen, da fiskene på dette tidspunkt ikke kom så tæt under land under de forhold der var denne morgen, og derfor ikke kunne nås med mit foretrukne våben – fluestangen.
Som agn faldt valget på en Blå/Sølv “Pickled sardine” Magic Minnow Seatrout wobler på 18 gram.
Jeg havde ikke fisket mere end 5-10 minutter før jeg havde fisk på – en lille havørred under målet, så den fik sin frihed igen.
Vi kunne se flere fisk oppe lige i kanten af strømmen, men fik ikke nogen kontakt med dem overhovedet. Efter en stille periode uden synlige fisk kom der en fisk op og fri af vandet. Jeg havde lidt svært ved at vurdere størrelsen på den pga afstanden, men det var helt sikkert en fisk der var noget over mindstemål.
Jeg kastede til den flere gange, men der skete ingenting. Jeg besluttede mig så for alligevel at prøve at rigge fluestangen til og se om der alligevel var fisk tættere på land – dog ville jeg lige prøve et kast mere i retning af den spottede fisk.
Jeg kastede en smule længere ud i forhold til stedet hvor jeg sidste havde set fisken og taktikken denne gang var indspinning på fuld hammer, så wobleren gik helt i overfladen.
Det var hvad der skulle til, for efter kort indspinning så jeg fisken stige til wobleren og hugge helt vildt hårdt. Min begejstring for dette hug var et meget højlydt: “JAAA”
Lige efter hugget sprang fisken ca 1 meter fri af vandet, men jeg kunne stadig ikke helt bestemme størrelsen på den, men kunne mærke den nok havde lidt størrelse.
Den fulgte rimelig nemt med mod land, men ca 8-10 m fra land gik den voldsomt mod bunden og satte kursen hurtigt ud mod det frie vand.
Den tog et udløb på 20-25 m i en god fart, til trods for bremsen på hjulet stod pænt spændt.
Her gik det op for mig at den nok var af en pæn størrelse i forhold til havd jeg først havde turdet håbe på, men jeg havde endnu ikke set fisken tydeligt på tæt hold.
Den tog ialt tre udløb som beskrevet før den var inde og kunne ses i overfladen. Herefter fik jeg den i nettet og på land.
Foran mig lå det flotteste stykke “sølvtøj” på 71 cm og vægten afslørede flotte 4,110 kg.
Jeg fik taget lidt billeder og fiskede lidt videre, men der var som ved et trylleslag ingen fisk at se længere.
Da strømmen begyndte at blive ret så foranderlig og til sidst vendte og fyldte vandet med det samme “skidt” som aftenen før, fandt jeg ud af det nok var på tide at vende næsen hjemad igen – jeg havde jo nok fået hvad der tilkom mig.
Da fisken blev renset, kunne maveindholdet afsløre to tobis på godt 20 cm stykket, så ingen tvivl om hvad dens hovedfødeemne var for tiden.

Man må godt være stolt af sin fangst!

Havets sølv

gjerrild1_20130704_web

Michael Moesby

Bruger meget af min fritid på løb, cykling og lystfiskeri.

Related post

1. NO IMAGE
  2. NO IMAGE

2013.05.21

Min første laks…
  3. NO IMAGE
  1. fiskeri 2013.08.17 4:58pm

Uden at jeg kender noget til situationen, vil jeg anbefale dig at investere i et par waders. Du kan få et par neopren til under 500,- og det giver bare lige den ekstra grad af frihed mht. hvor man kan komme til at fiskeri.
    Hvilke waders vil jeg dog ikke gøre mig klog på. Jeg kan kun sige, at indtil videre er jeg glad for mine ABU waders till 399,- (tilbud) fra Føtex. Bilka har dem som regel til 500,- som normalpris – begge Dansk Supermarked = stort set samme varer.
    Ikke at dette svarer på dit spørgsmål, blot et velmenende råd.

2. Michael Moesby 2013.08.29 8:23pm

jeg har waders – faktisk havde jeg dem også på den dag, men bundforholdene er lidt tricky derude så når man ikke er så bekendt med pladsen valgte jeg at blive meget tæt på land.